Wat mag je niet meer eten tijdens de zwangerschap? En wat juist wel?

Berichten

Nieuws / Berichten 90 Views

Nou lieve mensen. Daar is ‘ie dan: mijn eerste zwangerschapsblog op ILH! Het is ook best vreemd voor mij dat dit ‘zwanger zijn’ ineens een groot deel van mijn wereld is. Ik vind het natuurlijk meer dan heerijk om te kletsen over alles wat met zwanger en baby’s te maken heeft. Maar via Instagram kreeg ik ook heel veel vragen of ik over de zwangerschap i.c.m. sport en voeding ga kletsen op de blog. En ja, dat ga ik! Zowel informatieve blogs als deze over eten tijdens de zwangerschap, maar ook mijn persoonlijke ervaring met deze onderwerpen en zwanger zijn.

Ik kan sowieso uit eigen ervaring putten voor deze blog, maar hey, laten we eerlijk zijn, dit is mijn eerste keer zwanger en ik ben natuurlijk geen expert. Daarom ben ik afgelopen zaterdag naar een masterclass over bewegen en eten tijdens de zwangerschap geweest. Dit heet Sterkher Zwanger en wordt gegeven door Romana, de sport expert, en Valentine, de food expert. Super interessant! Aan de hand hiervan, deel ik wat van de tips en info. Maar als je natuurlijk echt de diepte in wilt gaan en persoonlijk advies, zou ik ook zo’n workshop bij die meiden boeken. Super leerzaam!

Zoals je wellicht weet, eet ik bijna helemaal geen vlees meer. Dit in combinatie met de zwangerschap zorgt er in sommige restaurants, met name in het buitenland, nog wel eens voor dat 98% van de menukaart niet voor mij geschikt is. Ik was in juni veel in Italie, en daar barst het van de rauwe kazen en rauwe vis- en vleesgerechten. The struggle was real… Maar hier zal ik in een volgende meer persoonlijke blog op terug komen.

Wat mag je niet meer eten tijdens de zwangerschap?

Er wordt ontzettend veel geschreven over dit onderwerp. Veel nuttige dingen en ook veel bangmakerij viel me op. Bottom line is zo min mogelijk rauwe producten: geen rauwe vis of vlees en geen rauw-melkse kazen. Onder aan de blog meer info over het waarom je geen rauwe producten mag. En natuurlijk geen alcohol. Maar ik kwam gaandeweg ook nog wat dingen tegen die ik niet wist of waarbij je moet opletten.

Hierbij mijn bevindingen over eten tijdens de zwangerschap!

Vis tijdens je zwangerschap

  • Niet meer eten: rauwe vis en rauwe schaal- en schelpdieren (zoals oesters). Dat betekent dus inderdaad geen sushi van rauwe vis, maar er blijven echt genoeg sushi variaties over om van te genieten tijdens je zwangerschap. Geen voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm en paling. En geen roofvissen, zoals tonijn en zwaardvis i.v.m. veel kwik in deze vis.
  • Wel eten: Wees niet bang om vis te eten, mits het niet uit bovenstaande no go lijstje komt. Eet 2 keer per week vette vis die niet rauw is, zoals zalm, forel, zeeduivel en makreel.

Note: rauwe vis mág wil, mits je helemaal zeker weet dat het super vers is.

zalm met asperges, i love health boek
Klik op de foto voor dit heerlijke recept met zalm uit de oven en asperges.

Vlees tijdens je zwangerschap

  • Niet meer eten: rauw vlees, zoals tartaar, carpaccio, rode biefstuk, filet americain en lever.
  • Wel eten: wit vlees, zoals kip en kalkoen is oke.

Boter, kaas & eieren tijdens je zwangerschap

  • Niet meer eten: rauw-melkse kaas en rauwe eieren (die vind je o.a. in tiramisu of Italiaanse roomijs). Hierin kan de listeriabacterie zitten die een miskraam kan veroorzaken. Zie onderaan blog meer info.
  • Wel eten: eieren, mits gebakken of hardgekookt. Het is een goede bron van eiwitten. Ook kun je gewoon halvarine, margarine of roomboter op brood smeren. Kwark, Hüttenkäse, smeerkaas en kruidenkaas zijn (in Nederland) gewoon veilig om te eten.

Good to know: bijna alle kazen die in Nederland verkocht worden zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk en dus niet rauw. Als dat wel zo is, staat het op de verpakking. Check de ingrediëntenlijst dus. Oké is: ‘gepasteuriseerde melk. Niet oké is: ongepasteuriseerd, rauw of au lait cru.

Groente & fruit

  • Alles eten!!! Maar was groente en fruit wel goed. Aan de buitenkant kan de listeriabacterie zitten en die wil je absoluut vermijden.

En echt lieve mensen: eet lekker groenten en fruit! Ook als je niet zwanger bent. In je ontbijt lekker wat fruit, bij de lunch een salade of flink wat rauwkost op brood, als tussendoortje ook een stuk fruit en/of rauwkost met bijvoorbeeld een hummus dip. En je diner bouw je voortaan op rondom de groenten. Ik bedenk altijd waar ik trek in heb qua groenten en bedenk dan de rest erbij. De helft van je bord is dus groenten!

bloemkool, salade, recept, eten tijdens de zwangerschap
Klik op de foto voor dit fijne recept met geroosterde bloemkool, feta en granaatappelpitjes.

Alcohol en koffie tijdens de zwangerschap

  • Een inkoppertje: geen alcohol. De voedseltoevoer naar je baby wordt tijdelijk gestopt. Lijkt me duidelijk, dat wil je niet.
  • Met mate: koffie. Stop na 1 á 2 koppen per dag. Dat geldt ook voor cola, i.v.m. de cafeïne die erin zit.
  • Wel doen: veel water en groene thee drinken. Dat is ook goed als je veel vocht vasthoudt, dan helpt veel water drinken bij de afvoer van dat vocht. Bye bye dikke enkels </div>
                            

                                                    <div class= Read more

Comments